پردیس امام جعفر صادق(ع)خراسان شمالی(خواهران)

دومین گرد همایی استادان،مدیران و معلمان راهنمای کارورزی

 

  • دومین گردهمایی کارورزی اساتید، مدیران مدارس و معلمان راهنما به مناسبت ماه رجب و تجلیل از اساتید و معلمان کارورزی باحضور300 نفر در محل پردیس امام جعفر صادق(ع) برگزار شد.

 سرپرست پردیس امام جعفر صادق(ع) خانم دکتر آذری در رابطه با نقش و رسالت معلم و مربی مطالبی را بیان نمودند:

شروع کلاس یک جهاد است و باید با وضو وارد کلاس شد ؛این است ارزش کار معلمی.

پرورش شکوفا کردن استعدادهای انسان است یا به فعل درآوردن آن.آنچه باعث مشکل شده است ،جداسازی پرورش از آموزش است و کارورزی به این دلیل دشوار است که این دو را با هم تلفیق کرده است.

شما به دانشجومعلمان ما شخصیت معلمی را آموزش می دهید و با پذیرش این مسئولیت کار عظیمی را انجام می دهید .مسئله دیگر این است که ابعاد وجودی انسان آنقدر پیچیده است که دستیابی به تمام آن کار آسانی نیست .ما می توانیم با راهنمایی گرفتن از آموزه های اسلام ،نسل توانمندی را تربیت کنیم .اهمیت و حساسیت نقش خودتان را به عنوان معلم کارورز بدانید.

جناب آقای غلامی معاون توسعه منابع و امور دانشجویی پردیس امام جعفر صادق (ع) بیان داشت  :

رحلت جانگداز اسوه ی صبر و استقامت حضرت زینب (سلام الله ) را تسلیت می گویم .امیدوارم ما معلمان هم بتوانیم در برابر مشکلات صبر داشته باشیم .ما معلمان در کلاس با مشکلاتی از جمله ناهنجاری ها ، یاد نگرفتن ها و ... مواجه می شویم .

در مورد کارورزی ، در کارورزی جدید ما انتظار دیگری داریم .4دوره ی کارورزی ،که مرحله ی اول یادداشت مشاهدات است (روایت نویسی).

در کارورزی 2،انتظار می رود که دانشجویان ما خرده فعالیت هایی را به کمک معلم انجام دهند .در کارورزی 3 ، یک تمرین عملی تر ،یعنی یک فرایند تدریس اتفاق می افتد .اما  کارورزی 4، کاملا متفاوت است .در کارورزی 4انتظار می رود که یک واحد درسی را باز طراحی کند .دانشجو به تناسب محیط ،درس را طراحی و بر مبنای آن عمل کند .

سرپرست دانشگاه فرهنگیان استان  عنوان کرد:

اصلی ترین فعالیت دانشگاه ،در کارورزی خلاصه می شود و کارورزی یعنی انتقال تجربیات یک معلم کارآزموده به دانشجومعلمی که میخواهد 30سال پیش رو را معلمی کند تا از دانش آموزش انسانی کمال یافته بسازد .

این انتقال ممکن نیست مگر اینکه به دانشجو اجازه دهیم دانسته هایش را در کلاس تجربه کند.

مضامینی که در کلاس ،دانشجو یاد می گیرد با حقایق مدرسه متفاوت اند .دانشجو در مدرسه موانع و مشکلات و معضلاتی می بیند که اگر تجربه نکرده باشد ، از پس آن بر نمی آییم .لذا از مدیران خواهشمندیم دانشجو را با حقایق مدرسه آشنا کند .

استدعای من از شما این است که با سعه ی صدر با دانشجو ارتباط بگیرید ،آن واژگانی را برای ارتباط انتخاب کنید که بهترین ها باشد .سعی مان این باشد که معلمی آرمان گرا و خلاق و مبدعی را پرورش دهیم که از لحاظ تامین معاش نیز مشکل نداشته و برنامه ریزی داشته باشد .

حاتمی مدیرکل آموزش و پرورش استان گفت:

هدف کلان دانشگاه فرهنگیان این است که دانشجویان بتوانند معلم کلاس باشند .ممکن است برخی مطالب جدید جدید را دانشجویان بهتر یادداشته باشند ،اما واقعیت امر این است که تجربه ی معلمان را یک روزه نمی توان کسب کرد .

همکاران بزرگوار ، گاهی اوقات ما باید بدانیم یک رفتاری که در طول سالیان بر اساس تجربه یاد گرفتیم ، با یک آموزش شما به دانشجویان ، می توانند چندین سال پیش رود .لذا با این رویکرد با کارورزان برخورد کنید که هر بار یک جمله را به آنها آموزش دهید.لذا امیدوارم شما همکاران عزیز ، دانشجو معلمان را به عنوان شاگردان خود بپذیرید .

در مجموع این نکته را عرض کنم که همه ی ما در یک مسیر گام برمی داریم و همکاری ما با هم ، انجام بخشی از تربیت معلم است .از همکاری شما با دانشگاه فرهنگیان تشکر می کنم .