مراسم نکوداشت یکصدمین سال تاسیس تربیت معلم در کشور و بیش از نیم قرن در خراسان شمالی با حضور پیشکسوتان ، مسئولین کشوری و استانی در دانشگاه فرهنگیان خراسان شمالی برگزار شد.
در ابتدا مراسم دکتر حبیب صفرزاده سرپرست دانشگاه خراسان شمالی توامانی نکوداشت یکصد سالگی تربیت معلم در کشور با چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب را تبریک گفت سپس از تلاش همراهی و مساعدت دستگاه های اجرایی استان: استانداری خراسان شمالی، مدیر کل صدا وسیمای استان، مدیر کل پست خراسان شمالی، مدیر کل میراث فرهنگی استان، مدیر کل فرهنگ و ارشاد خراسان شمالی و اداره کل آموزش و پرورش خراسان شمالی که در برگزاری نکوداشت یکصد ساله تربیت معلم در استان همکاری داشته اند، تشکر و قدردانی کرد .
وی با اشاره به اینکه مشرق زمین و خاصه ایران خاستگاه بسیاری از جریان های فرهنگی و علمی بوده ، افزود ما باید در مسیر تعلیم و تربیت هزینه گزافی را پرداخت نمائیم و برای پرورش و تربیت معلمان اهل و اثر گذار وقت بگذاریم.
دکتر صفرزاده سرپرست دانشگاه فرهنگیان خراسان شمالی ادامه داد: ما برای اینکه یک معلم در طراز نظام جمهوری اسلامی پرورش دهیم، باید زوایای مغفول مانده فرهنگ و جلوه های همه پسندانه آن را بزرگ کنیم و معلمی پرورش دهیم که مروج دانایی و فرهنگی در جامعه باشد.
همچنین ایشان بیان نمود: اگر تلالویی در عصر علم و دانش می بینیم، وامدار پیشکسوتان عرصه تعلیم و تربیت هستیم و اگر گاها می بینیم در مسیر تربیت معلم بیراهه رفتیم، دچار قبض و بسط شدیم، پس برای ترویج دانایی باید سختی بکشیم و در این را حض ببریم.
در ادامه برنامه کاظمیان دبیر نکوداشت یکصدمین سال تاسیس تربیت معلم در استان خراسان شمالی به گزارشی از روند اقدامات صورت گرفته از روز اول تا روز برگزاری نکوداشت پرداخت، سپس از حسن اعتماد آقای دکتر صفرزاده سرپرست دانشگاه فرهنگیان به جهت واگذاری صفر تا صد برنامه های ارزشمند نکوداشت به جوانان تقدیر و تشکر نمود.
دبیر نکوداشت تاسیس تربیت معلم بیش از نیم قرن در خراسان شمالی گفت: تجربه نشست و برخاست با برخی از دست اندرکاران اجرایی کشور نشان می دهد، برخی از آن ها انتقاداتی سازنده، ایده هایی خلاقانه و راهکارهایی هوشمندانه داشته اند که در عالم اجرا ره به جایی نبرده و صرفا به صحبت هایی شفاهی ختم شده است.
«شاید اگر مدیران و کارشناسان چند نسل قبل تجارب خود را (بیش از آنچه موجود است) مکتوب یا ثبت و ضبط کرده بودند – و البته ما اهل خواندن، دیدن، شنیدن و عبرت گرفتن بودیم- امروز، از ناکارآمدی چنین تصمیماتی مطلع و از دست یازیدن به چنین راه کار هایی شکست خورده خودداری می کردیم».همچنین ایشان بیان کردند: نهاد تربیت معلم اگرچه در طی یک قرن فعالیت خود، تاریخ پر فراز و نشیبی را پشت سر گذاشته، با این وجود، کمتر مجالی برای تفکر، طرح نظر و گفتگو پیرامون آن اختصاص یافته است. آئین نکوداشت یکصدسال تربیت معلم در ایران و نیم قرن فعالیت در خراسان شمالی، فرصتی را برای بررسی تضارب آراء و به اشتراکگذاری تجارب و دیدگاههای صاحبنظران فراهم می آورد. در واقع، انتظار می رود این جشنواره، به برنامه ریزان و سیاست گذاران کمک نماید تا نهاد تربیت معلم از گذشته و تجارب پیشین خود بیاموزد و با درک واقعیت های اجتماعی و نیازهای تربیتی جامعه امروز ، بستری مناسب برای پرورش معلمانی با شایستگی های مطلوب فراهم آورد.
روابط عمومی دانشگاه فرهنگیان خراسان شمالی